söndag 23 december 2012

Ett speciellt julkort

Dagen innan jullovet hade barnen gudstjänst i byns 
kyrka. Barnen gick till fots från skolan och eftersom
det fortfarande inte var riktigt ljust ute, hade många
ficklampa med sig.

När barnen sen kom hem, berättade dottern att hon
i kyrkan hade lyst upp pianistens noter med sin ficklampa
så att hon skulle se bättre. Sen ville pianisten ge dottern
lite godis som tack, men dottern hade sagt att det var ok.

Dagen efter stod plötsligt någon utanför vårt hus.
Jag öppnade dörren och såg att det var kyrkans pianist
som stod där. 

"Är det här E. bor?" undrade hon
"Jaaa" svarade jag
"Som jag har letat efter erat hus, prästen förklarade
vart det låg - men jag körde fel först"
Inte lätt att hitta till oss, det är inget nytt - men för
en äldre dam är det nog ännu svårare.
"Säg att tomten har varit här" sade hon och sträckte
fram en papperspåse.
Jag tackade och sade att dottern skulle bli ännu gladare
om hon fick reda på från vem det var.

Det blev hon.
Påsen var packad med småsaker och godis.
"Oj, vad mycket saker..." sade dottern
"...EN sak hade ju räckt"


Igår låg det ett julkort i brevlådan med en okänd handstil.
Jag öppnade det och läste:

"Kära Familjen X,
Vad glad jag var att jag äntligen hade hittat det rätta huset!
Jag ville bara - inbundet i många goda önskningar för
de kommande högtidsdagarna - säga att ni har en väldigt
charmig dotter! E. är en mycket snäll och älskvärd flicka -
Allt gott för henne och hela Er familj!"

Det är vid såna tillfällen man glömmer allt gnäll och tjafs,
stökiga rum, skolproblem och trotsfaser.
Det är då man känner att man kanske har lyckats
rätt bra med uppfostran trots allt....

Kram


11 kommentarer:

  1. Vilken underbar julberättelse, ett fint minne från denna jul:
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Så fint! Njut av alla härliga ord.

    God jul till er!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig julhistoria ♥

    SvaraRadera
  4. Blev en julklapp till föräldrarna också det där. :D

    SvaraRadera
  5. Vilken fin julklapp :) Sträck på er!

    SvaraRadera
  6. Oj...blir varm av de orden! Sug åt er av den fina positiva energin :) God jul på er <3

    SvaraRadera
  7. Sånt värmer hjärtat!!

    Önskar er en härlig, skön, smaskig, doftrik, smakrik, mysig och god jul!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Kul med folk som visar sin uppskattning och det måste kännas riktigt kul för din dotter.

    God Jul på er!

    SvaraRadera
  9. God Jul till dig och de dina från Jag och de mina♥

    SvaraRadera
  10. Alltid härligt när folk tar sej tid att visa sin uppskattning.
    Och så roligt det måste kännas för din dotter, för att inte tala om dej..... ;o))

    God Jul!

    SvaraRadera
  11. Hej Elle!
    JAG tittar in och önskar dig och din familj en riktigt god jul!
    Kram/Maria

    SvaraRadera