onsdag 10 oktober 2012

Om jag hade pengar...


Jag var en hejare på att stöta kula i skolan, så en liten sten ska
 väl inte vara så svårt att få iväg över grannhusen.
 För bara ett stenkast hemifrån börjar skogen.

Det är en vacker och trevlig bokskog där bladen fortfarande
lyser gröna i solen. Precis vid skogskanten står en liten
stuga. Jag vet inte vem den tillhör. Men OM jag hade haft
 pengar, skulle jag köpt denna lilla stuga av den nuvarande ägaren.
 Om den nu inte skulle vara till salu, skulle jag nog ha så mycket 
pengar att det skulle vara ett övertygande argument. 
Allt är till salu - det är bara en prisfråga.


Sen skulle jag sätta mig på den lilla verandan med en 
kopp kaffe och njuta av soluppgången.


Jag skulle varje morgon se hur rådjuren skuttar omkring
eller bara står och glor lite halv ointresserat när bilarna
kör förbi medan de äter frukost på ängen.


I min lilla stuga skulle jag ha en kamin, ett skrivbord och en mysig
 läsfåtölj. Där skulle jag äntligen börja skriva en bok i lugn och ro. 
Kanske skulle jag måla ett par tavlor också.
Tavlor gör jag redan nu, men av ett annat slag.


Böckerna och tavlorna skulle göra mig berömd och rik. För jag
slösade ju bort alla pengar jag hade för att köpa den där stugan.
Sen skulle jag satsa på nästa dröm...

Vad har du för en hemlig liten dröm?

Kram

4 kommentarer:

  1. En liten gregisk ö, ett litet vitt hus med blå dörr (jorå)och hela medelhavet framför mig. En skrivarlya ;-) Kommer du me?

    SvaraRadera
  2. En svensk gammal herrgård, med flyglar, flaggstång och gårdsträd. Hönshus med hönor, och syrenberså. Trasmattor, nybryggt kaffe och varma bullar...

    SvaraRadera
  3. Jag vill ha ett hus vid havet...

    SvaraRadera
  4. Ungarna dina då? Skulle du trycka in dom också i den lilla stugan? ;)

    SvaraRadera