onsdag 4 juli 2012

Sjukfria onsdagar

Om du råkar gå och bli sjuk i Tyskland,
undvik att göra det mitt i veckan.
Här har nämligen de flesta läkare och apotek
STÄNGT
under onsdagseftermiddagarna.
Ni kan minsann vara glada för att de istället
har öppet under lördagsförmiddagarna...typ.

Fördelen med det tyska sjukförsäkringssystemet
är att man för det mesta bara betalar ett par
Euro i egenavgift. Resten står försäkringen för.
Barnens mediciner är gratis. 


Jag uppskattar de tyska apoteken och även
personalens kunskaper. Ibland vet de nästan 
mer än läkarna har jag en känsla av.
De har även stora kunskaper i naturliga
medel här i Tyskland.

Igår uppsökte jag ett apotek för att få något
stärkande, för att hitta tillbaka krafterna.
Den vänliga damen i apoteket visade mig
ett vitaminpreparat som skulle vara väldigt bra.
Jojomensan, för 60 Euro kan det inte vara annat,
tänkte jag och undrade om det inte fanns ett
liknande medel...fast i en annan prisklass.
Jo, det fanns det naturligtvis.

    

Smaken är väl ok...det är mer bilden på flaskan
som stör mig.
Pensionärer??!! Hallå, jag är ju bara 29 ju!

Sen gav mig damen fler tips än läkaren själv.
"Du måste dricka mycket...helst vatten...men
utan kolsyra...annars blir du ännu tröttare. Och
vila är det bästa du kan göra...
sov så mycket du bara kan. Det här med
tröttheten kommer du att dras med ett tag..."

Ok...tack för den informationen.
Sova var just vad jag hade tillbringat halva dagen med.

Det ska jag väl fortsätta med idag med, har jag en känsla av...

Ha're!
Kram

3 kommentarer:

  1. Alltså vad de har glömt att skriva är att paret på bilden är egentligen 158 år!!
    Drick nu och var tyst!
    Kram och krya på dig♥

    SvaraRadera
  2. Vila, vatten, alvedon är vad min läkare har lärt mig. :)

    SvaraRadera
  3. Sov gott så du är lika vital som de på burken om 40 år ;)

    SvaraRadera