måndag 24 maj 2010

Polkagris i trädgården!

Igår tillbringade jag söndagsförmiddagen i kyrkan, med mina tonårssöner!
(Maken tog de små till macken för att köpa glass så länge...*grrr*)
Nej, vi tillhör inte den skara som troget besöker kyrkan varje söndag. Tro mig eller ej, men kyrkan i byn är nästan fullsatt varje söndag!
Jag själv är väl mer dop-bröllop-konfirmations-begravnings-besökare.

Anledningen till att jag och sönerna var där, var att min 15-åring skulle vara med om sin första nattvard, sex veckor efter konfirmationen.
Han var lite nervös och undrade viskande vad man "skulle göra" där framme vid altaret.
Jag förklarade att man får en "brödbit" och en "slurk vin" och mer är det inte...
"gör som alla andra", menade jag lugnande.
"Men tänk om prästen ber OSS att komma fram FÖRST!!" viskade han nervöst tillbaka.
För en sekund kände jag paniken komma, men insåg att risken inte var stor för det.

Sen stod plötsligt halva kyrkan framme vid altaret, så det var inga problem.

"Dricker ALLA ur samma bägare!?!" undrade han plötsligt och tänkte väl på smittrisken av diverse sjukdomar.
"Jaaaa" svarade jag och blev nästan lite äcklad jag med, nyligen hade barnen scharlakansfeber...för att inte tala om läppherpes och hela köret...
"men de torkar av kanten efter varje person" försökte jag lugna honom med.
(och hoppades att alkoholhalten i vinet dödar resten av bakterierna...*ler*)
I själva verket vred man bägaren ett par gånger, innan den bars tillbaka till altaret. Där stod en man och gjorde rent den med en våt duk och eftertorkade med en annan duk. Såg rosa fläckar på den vita duken, av läppstift, och var tacksam för rengörningen!

Hemkommen från kyrkan bytte vi om och gjorde något "förbjudet"!!


(Lägg märke till dotterns country-inspirerade outfit...)

Vi JOBBADE i trädgården en SÖNDAG!!!
Ja, här är söndagen vilodag! Vi bor i Tyskland, glöm inte det.

Kom inte på tanken att sätta på gräsklipparen en söndag!! Det är förbjudet att föra oväsen!! Ok, vi förde väl inte mycket oväsen, så helt förbjudet var det väl kanske inte?

Den enda som får jobba häromkring en söndag - samt sent på natten om han vill - är bonden. De har undantagstillstånd.
Här är han, allergiutlösaren!!



Men lite mysigt är det nog att ha "landet" direkt vid husknuten!

Vi fyllde snabbt rabatten med jord och sen lade vi oss på ett täcke...njöt av den milda vinden, fågelkvittret, solen, lugnet...(om man bortser från att ungarna ropade "maaaamaaaaa" varannan minut)...och så somnade jag.


(Humlan gjorde "Zzzzum Zzzzzum bland örterna och jag "zzzzz zzzz" på täcket)

Jag vet inte hur länge jag sov...men det var tillräckligt länge för att idag se ut som en polkagris på ryggen!

Ha en skön pingstmåndag!
Kram

1 kommentar:

  1. Du är ju bara för rolig du alltså, när du skriver. Ja, jag tycker det är lite läbbigt med den där samma-alla-människor-dricka-bägaren.:-D

    Kram du gumman

    SvaraRadera