lördag 8 maj 2010

Mors dag....

Idag är det "min" dag!
Här i Tyskland firar vi nämligen mors dag idag!
Men även om jag blir glad över blommor...



...de finaste gåvorna kommer ändå från hjärtat.

Min 7-åring har räknat dagar nu i över en vecka! De förbereder ju oftast en liten överraskning till mamma i skolan. Eftersom min son var sjuk i fredags kom ett par andra föräldrar i byn till oss under lördagkvällen, ringde på och gav en påse till min son - med hälsning från deras dotter att "bara du får se vad som är i den och inte din mamma".
Jag visste ju genast att det var morsdagspresenten! *blink*


De hade gjort en liten "årstidskalender" i skolan. Framsidan var en egen "hyllning" till mamma.
Jag fick förklaringen, att kronan över hjärtat är för att jag är hans "Königin" (Drottning)...*ler


Jag antar att 7-åringen är prinsen i mitt liv! *ler*
De här figurerna...


...hjärtan med en arm, som håller i ett spjut...ska beskydda mig!
Min son är inne i en period där han är livrädd att något ska hända mig. Tanken för ett barn att förlora sin mamma är nog lika svår som tvärtom!


Eftersom det inte fanns plats, gjorde jag ett bindestreck! förklarade sonen *ler*
Här i Tyskland heter det Mama, med ett m!

Här mina årstidsträd!
(Trädkonturerna var förritade, men resten har barnen gjort själva)


Blommande träd...där är vi just nu!


Snart kommer den...sommaren!!!


Han kunde inte förstå hur jag visste att de hade stämplat bladen med korkar...*ler*


Den här årstiden har vi just lämnat bakom oss, den kan vänta lite!

Dottern ville inte vara sämre hon och slängde snabbt ihop en liten teckning. Den hittade jag när jag kom ur duschen i morse!
"Där surfar du och jag!" sade hon


Jag vet inte hur hon kommit på den idén, eftersom vi varken bor nära havet eller är särskilt sportiga av oss. Men jag ser riktigt hur vattnet yr omkring oss mitten i surfvågen! Två tokiga tjejer på en bräda!!*fniss*

Önskar er en skön söndag och ge alla mammor en extra kram idag!
Kram

8 kommentarer:

  1. Grattis mor *blink*!

    Oj vilka underbara teckningar du har fått. Jag kan bara tänka mig hur glad du blev. Tack för dina krya på dig-hälsning till mig!

    Kramis/Heléne

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga mors-dags teckningar!
    Fortsätt att njuta av din dag. Catarina

    SvaraRadera
  3. Jasså ni firade mors dag i går! Nu undrar ju jag hur mycket svenska traditioner ni firar i tyskland. Ja, inte i Tyskland i stort, utan i er familj:)
    Blir det kanske en mors dag till fram i Maj då? Eller samanfaller kanske de flesta Tyska traditioner med de Svenska? Det blir mycket firande annars, om man ska fira både svenska och de tyska högtiderna, men det är bara kul att förgylla vardagen lite.
    Kanske man skulle annama något annans land traditioner här hemma, och fira med god mat och tårta lite oftare:) Inte dumt alls.

    Ser att du fått ny konst också att sätta på väggarna, de måste du rama in tycker jag.
    Ha det så bra i veckan!
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Snyft...så fint!!
    jag blir så varm i hjärtat av att se och läsa ditt inlägg!
    Hoppas du fick en fin morsdag!!!
    KRAMAR

    SvaraRadera
  5. Grattis på morsdag!
    Vilka vackra teckningar du fått! Visst är det underbart när barnen ger sin mor sådana presenter, inte ett öga är torrt.
    Dina rabatter ser helt underbara ut med den prunkande grönskan.
    Ha en fin start på veckan!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  6. Grattis på din dag mamma Elle!
    Men så gulliga teckningar jag blir lite tårögd!
    Tänk vad gulligt, du är hans drottning. Visst är det kul med blommor men teckningar är svårslaget!

    Hoppas det snart blir vår på riktigt, här är kallt och regningt, så trist!

    fattar inte var veckorna tar vägen, snart mitten av maj! Hoppas min arbetsbörda minskar snart för nu vill jag vara lite ledig. Jobbar i egen firma och har valt att inte jobba så mycket, men ibland kör det ju ihop sig. och det kan vara svårt att tacka nej till jobb. Nog om detta.

    Hoppas du har det bra och får lite egen tid!

    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  7. Hej igen,
    såg just att du skrivit hos mig samtidigt som jag lämnade en hälsning till dig! Vad lustigt!

    kram

    SvaraRadera