fredag 29 januari 2010

Tysk vinter


Det har nu mer eller mindret snöat hela tiden, sedan igår kväll. Min 7-åring hade kompisar här då och de byggde en snökoja mitt ute på "ängen". Hade det inte blivit mörkt, hade de väl stannat ute i timmar, så kul hade de.
Eftersom vi bor i rätt bergiga områden är det inte roligt här när det snöar. Så länge det går rakt fram, har jag inga problem. Men nu bor vi rätt högt upp och de sista metrarna är ofta kritiska.
Som idag. Jag valde att hämta alla mina barn med bil, litade inte på busstrafiken. Det var rätt halt och "baken" på bilen gled iväg ett par gånger, fast jag körde försiktigt.
Men när vi kom till det mest "kritiska" stället, de sista två metrarna upp mot vår gata - var det stopp! Hjulen bara snurrade! På detta ställe blir de flesta stående vid snöfall (utom min man....han klarar det tamejtusan nästan alltid!). Jag vill inte påstå att jag kör bil dåligt, men när det är halt har man ingen chans. Blev ståendes på vägen och stod naturligtvis ivägen för nästa bil - min granne! Jag måste säga att jag har tur med grannar. De är alla trevliga och hjälpsamma. Han tvekade inte en sekund, utan klev ur (tja, vad hade han annars för val, han kom ju inte förbi!) Satte sig i min bil och försöke köra upp. Han kom inte ens så långt som jag! Sen valde han att köra en omväg, för att liksom komma uppifrån. Det gick med nöd och näppe! Tack för gulliga grannar!
Strax efter kom min man hem...han som alltid kommer upp för berget...och medgav att det varit jättehalt och att även han haft problem att komma upp. Hans trick idag var att köra baklänges....ok...provar jag (naturligtvis inte) nästa gång!

Nu blir bilen ståendes tills vägarna är fria igen! Hade lovat barnen att baka idag, så det löftet fick jag hålla. Gjorde vanlig sockerkaksdeg med lite kakao och bakade dem i former. Ungarna är nu nöjda.




Jag älskar det fina mönstret! Den vita kannan hittade jag i Köln förra sommaren. Hamnade i en "saker-du-inte-behöver-men-inte-kan-låta-bli-att-köpa-affär". Men eftersom den förra kannan var trasig och den vita var både fin och prisvärd, kunde jag köpa den utan att få dåligt samvete.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du har börjat blogga!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tekopp :) Mumsigt med muffins. I morgon får det bli bakning för min del.
    Kramisar Catarina

    SvaraRadera