måndag 4 januari 2010

Julen är slut - soppan också!

Vad gör man en kall vinterdag när alla är hungriga?

Soppa!
Gjorde idag en soppa, som även barnen gärna äter - purjolöks-köttfärs-potatis-ost-soppa...vet inte vad jag ska kalla den, eftersom det är ungefär lika mycket av allt i soppan. Den är väldigt lätt att göra:
Bryn ett halv kilo köttfärs, salta och peppra som vanligt
släng sen i två purjolökar, skurna i "skivor"
ett par potatisar, skurna i tärningar
häll på vatten, släng i lite buljong och låt koka en stund
När det hela är färdigkokt smaksätter jag det hela med citrontymjan (den är godast)och tillsätter ett paket smältost.
Sen är det bara att mumsa!
Jag vet, det ser ut lite som *hmmm* på bilden, men den är jättegod! (Annars skulle inte min 16-årige son ätit av den!)

Efter soppan klädde vi av granen, som stod naken en stund innan maken kom hem och slängde ut den. Här i Tyskland slänger de tydligen inte ut granen genom fönstret/balkongen...det brukar gå en ikea-reklamsnutt här efter varje jul, där en massa granar flyger ut ur ett hyreshus. Ofta har folk frågat mig om man verkligen gör så i Sverige...?
Alltså...hallå??Jag vet inte om alternativen, att i vardagsrummet klippa ner det i säckvänliga bitar eller att bära ner en barrande gran genom trapphuset, är mycket bättre!??
Vi kör med den svenska metoden!
Hos oss kommer frivilliga brandkårens ungdomar till helgen och samlar in alla granar i byn, mot en liten peng som går till välgörande ändamål.

Hejdå julgranskulorna, vi ses igen till första advent! Ha en skön och vilsam semester på vinden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar